Biennale Sztuki dla Dziecka to dwuletni projekt poświęcony sztuce dla dziecka w ujęciu interdyscyplinarnym. Kolejne edycje realizują nowe tematy przewodnie. Biennale ma trzy punkty kulminacyjne: Półmetek, Festiwal oraz Finale. Projektem towarzyszącym działaniom artystycznym jest Obserwatorium Sztuki dla Dziecka.
Półmetek Biennale Sztuki dla Dziecka – pierwszy moment kulminacyjny Biennale, spotkanie w połowie drogi do Festiwalu. Jego najważniejszy element to Obserwatorium Sztuki dla Dziecka - spotkanie merytoryczne dla osób zajmujących się sztuką dla dziecka. W jego ramach odbywają się także prezentacje artystyczne.
Festiwal Biennale Sztuki dla Dziecka – najważniejszy moment w dwuletnim biennalowym cyklu, wielkie święto sztuki dla dziecka. Festiwal to tydzień pełen wydarzeń artystycznych, radości i zabawy. W jego ramach prezentowane są wydarzenia artystyczne wyprodukowane z okazji Biennale, a także wydarzenia gościnne.
Finale Biennale – ostatnie wydarzenie w ramach danej edycji Biennale. To w nim prezentujemy „na bis” wybrane wydarzenia lub pokazujemy te zupełnie nowe. Finale to także moment ewaluacji projektu.
Obserwatorium Sztuki dla Dziecka – ma dwie odsłony: półmetkową (jesienną) i festiwalową (wiosenną). Podczas Półmetka Obserwatorium dzieli się na Forum (część referatowo-dyskusyjna) i Pracownię (część warsztatowa). W ramach Festiwalu w Obserwatorium zbiera się grupa osób zainteresowanych sztuką dla dziecka, która uczestniczy w wydarzeniach artystycznych i dyskusjach na ich temat, a następnie przygotowuje teksty problemowe i wywiady z twórcami publikowane następnie w katalogu.
W latach 2022-2023 odbędzie się 24. edycja Biennale Sztuki dla Dziecka pod hasłem „PRZYSZŁOŚĆ”
Wybór zagadnień związanych z przyszłością jako tematu przewodniego 24. edycji Biennale Sztuki dla Dziecka chcemy potraktować jako artystyczną odpowiedź na nadzwyczaj szybko zmieniającą się rzeczywistość społeczną, w jakiej funkcjonują dzieci i dorośli. Chcemy tym samym uruchomić i podzielić się inspirującymi refleksjami filozoficznymi, psychologicznymi, a przede wszystkim twórczymi.
24. Biennale Sztuki dla Dziecka będzie miało trzy punkty kulminacyjne:
- na Półmetku widzimy się już w tym roku, między 20 a 24 października,
- na Festiwal zaprosimy Was od 29 maja do 4 czerwca 2023 roku,
- a na Finale zobaczymy się w październiku 2023 roku.
Projektem towarzyszącym działaniom artystycznym będzie Obserwatorium Sztuki dla Dziecka.
23. Biennale Sztuki dla Dziecka „SPOTKANIE JAKO SZTUKA” (2020-2021)
„Spotkanie jako sztuka” to temat 23. Biennale Sztuki dla Dziecka, podczas którego przypatrujemy się tworzeniu - zarówno w obszarze sztuki, jak i budowania relacji. Działalność artystyczna jest nierozłącznie związana z powstawaniem międzyludzkich więzi w procesie wspólnej pracy, wymiany wiedzy i doświadczeń. Wzajemnemu uczeniu się towarzyszy szeroki wachlarz emocji.
U podstaw myślenia o 23. edycji Biennale Sztuki dla Dziecka, a także poprzedniej, 22. edycji projektu (odbyła się pod hasłem: „Sztuka jako spotkanie”), znajduje się potrzeba rozważania całego spektrum tematów związanych ze spotkaniem między ludźmi w kontekście sztuki. To nieodzowny element kulturotwórczy oraz niezbędny czynnik warunkujący wszechstronny rozwój dzieci i dorosłych.
W ramach 23. Biennale prezentujemy wydarzenia artystyczne, które powstały dzięki spotkaniu dorosłych artystów i dzieci, pełniących funkcję zarówno współpracowników, jak i konsultantów na konkretnych etapach działania. Interesują nas nowe jakości, które powstają, gdy spotkanie jest elementem niezbędnym procesu twórczego. Proponujemy także szereg działań, które umożliwiają naszej dotychczasowej widowni współtworzenie projektów artystycznych, których finał odbędzie się podczas biennalowego festiwalu.
Współpracę artystów i dzieci postrzegamy jako relację wzajemności. Szukamy tego, co łączy - niezależnie od wieku. Zależy nam na budowaniu postawy indywidualnej odpowiedzialności za wspólne działanie, adekwatnej do wieku i pełnionych funkcji. Pozwala to także poruszyć temat sprawczości dzieci, która wiąże się z ich realnym wpływem na daną sytuację (lub jego odmową) i niejednokrotnie stanowi dla dorosłych wyzwanie.
Podczas całego 23. Biennale Sztuki dla Dziecka pogłębiamy temat spotkania we wspólnym tworzeniu. Wypływa on z przekonania, że każdy człowiek jest twórczy, a wspólne działanie sprzyja odkrywaniu możliwości jednostki, nie tworząc przeciwwagi dla jej indywidualnych działań. Wspólne tworzenie pozwala także odkrywać i doceniać znaczenie zespołowości.
Nastanie pandemii COVID-19 i zmiana sytuacji, w jakiej nieoczekiwanie znalazła się kultura sprawiły, że temat „Spotkanie jako sztuka” nabrał dodatkowego znaczenia. Wiąże się ono z potrzebą spotkania z drugim człowiekiem, nawiązywania relacji społecznych bez pośrednictwa technologii, ale także z dbałością o zdrowie. Dlatego też wydarzenia 23. Biennale Sztuki dla Dziecka przyjmą w tym roku różnorodne formy. Uwzględnimy możliwość uczestniczenia w festiwalu we własnym domu (nie tylko za pośrednictwem komputera), a także w plenerze.