Relacja z trzeciego dnia 25. Biennale Sztuki dla Dziecka


Wracamy myślami do trzeciego dnia festiwalu Biennale Sztuki dla Dziecka. We wtorkowe przedpołudnie 27 maja 2025 roku, widzki i widzowie z grup szkolnych i przedszkolnych zobaczyli polskie i niemieckie przedstawienia m.in. „W trawie. Laboratorium sensoryczne” oraz taneczne „Pięknie inaczej” i „Nie mogę przestać”. Były też grupowe akcje twórcze z Kolektywem Splotka oraz rodzinna akcja twórcza ze szwedzką autorką książek dla dzieci i ilustratorką Stiną Wirsén.

fot. Malwina Łubieńska
Po południu w Scenie Wspólnej publiczność dała się porwać dobrej zabawie podczas spektaklu „Karlsson z dachu”, a na sam wieczór wysłuchaliśmy jeszcze klimatycznego koncertu zespołu Błoto. Były też kolejne spotkania w ramach Biennale Pro.

fot. Maciej Zakrzewski
Trzeci dzień 25. Biennale Sztuki dla Dziecka rozpoczął się równocześnie w Scenie Wspólnej i w Sali Wielkiej w CK Zamek. Widzki i widzowie, którzy przybyli na Biennale ze swoimi grupami i klasami mieli okazję zobaczyć spektakl „W trawie. Laboratorium sensoryczne”. Przedstawienie pokazało najmłodszym z bardzo bliska spotkanie dwóch światow – tego mikro z tym makro.

fot. Malwina Łubieńska
W tym samym czasie w Sali Wielkiej odbył się drugi pokaz niemieckiego spektaklu tanecznego Ceren Oran & Moving Borders „Pięknie inaczej”. Publiczność ponownie dała się zahipnotyzować tej błyskotliwej, poruszającej i momentami zabawnej opowieści o poszukiwaniu tożsamości, poczuciu przynależności i relacji z innością.

fot. Maciej Zakrzewski
Również od rana klasy szkolne miały okazję uczestniczyć w Biennale w Starym Browarze, gdzie w przestrzeni Słodowni +3 dziewczęta i chłopcy uczestniczyli w krumpowym spektaklu tanecznym Tanzkomplizen „Nie mogę przestać”. Grupy bardzo szybko weszły w wykreowany przez tancerki i tancerzy scenariusz i szybko przejęły scenę. W fantastycznej choreografii głównym środkiem komunikacji był spontaniczny taniec.

fot. Malwina Skrzypińska
Nieco później w zamkowym Laboratorium, kolejne grupy miały okazje, aby zanurzyć się w komforcie i doświadczyć idei kolektywnego tworzenia, pod okiem Kolektywu Splotka. To wszystko w ramach akcji twórczej „Tworząc miękki świat”, w trakcie której uczestniczki i uczestnicy pomagali stworzyć miękką przestrzeń relaksu – miejsce ukojenia, zabawy i twórczego eksperymentowania, które będzie można odwiedzać przez cały tydzień trwania festiwalu.

fot. Maciej Zakrzewski
Podczas wczesnego wtorkowego popołudnia sale i korytarze CK Zamek wypełniły się uczestnikami Biennale Pro, którzy licznie przybyli na wydarzenia, aby rozmawiać o sztuce dla dzieci z artystkami zaangażowanymi w tegoroczne Biennale. Najpierw odbyło się spotkanie z choreografkami Hanną Bylką-Kanecką („U-rodziny”) i Ceren Oran („Pięknie inaczej”), a następnie spotkanie branżowe ze Stiną Wirsén, w trakcie którego rozmawiano o sztuce dla dzieci w wieku przedszkolnym.

fot. Maciej Zakrzewski
Pomiędzy spotkaniami był też czas na kuluarowe rozmowy i wymianę doświadczeń. Uczestnicy i uczestniczki Biennale Pro chętnie korzystali z festiwalowych przetrzeni – biura gości i punktu info.

fot. Maciej Zakrzewski
O godzinie 17:00 w CK Zamek miała miejsce akcja twórcza ze Stiną Wirsén „Niewielskie rysunki o wielkich emocjach”, podczas której we współpracy z Wydawnictwem Zakamarki wspólnie tworzyliśmy prace o emocjach. To wszystko pod okiem szwedzkiej autorki i ilustratorki książek, między innymi z serii Niewielkie Książki o Wielkich Emocjach. Jak mówi sama Stina: „Tworzenie obrazów wspólnie z dziećmi to po prostu radość. Kiedy pracuję z najmłodszymi, to przypominam sobie moje własne dzieciństwo.”.

fot. Maciej Zakrzewski
Również o godzinie 17:00 w Scenie Wspólnej rozpoczął się spektakl TheaterGrueneSosse „Karlsson z dachu”. Przez ponad godzinę publiczność mogła wchodzić w interakcje z całkiem zwyczajnym chłopcem Lillebrorem i najniezwyklejszą osobą pod słońcem, która mówi, że nazywa się Karlsson. Dzięki brawurowej obsadzie Arthura Romanowskiego, który wcielił się w role obu bohaterów, publiczność dała się porwać beztroskiej, niezwykle zabawnej, momentami abstrakcyjnej historii.

fot. Malwina Łubieńska
Trzeci dzień festiwalu zakończył się wyjątkowym koncertem „Błoto gra blotko”. Na dziedzińcu Sceny Wspólnej, zgromadzona publiczność i festiwalowi goście wysłuchali utworów z ostatniego albumu Błota, zatytułowanego „Grzybnia”.

fot. Malwina Łubieńska
Widzki i widzowie mieli także okazję do zainspirowania muzyków do spontanicznej improwizacji i zagrania dźwięków do wymyślonych przez publiczność nowych nazw grzybów. I tak na żywo powstał utwór do biennalowego grzyba zatytułowany „Pilik”. Były też inne utwory z repertuaru Błota jak „Shiitake”, „Prawdziwek”, czy „Muchomor”.

fot. Malwina Łubieńska
Trzeciego dnia Biennale dopisała zarówno pogoda jak i nastroje uczestniczek i uczestników. Wspólna zabawa podczas koncertu Błota na Dziedzińcu Sceny Wspólnej trwała do samego wieczora, a relacje po kolejnym dniu festiwalowych wrażeń były pozytywne i pełne energii. Pozostaje czekać na to, co przyniosą nam kolejne dni 25. Biennale Sztuki dla Dziecka, które potrwa do 1 czerwca 2025 roku.