Zagraniczne spektakle w programie 25. Biennale Sztuki dla Dziecka


Podczas tegorocznej edycji Biennale odbędą się cztery spektakle teatralne, które przyjeżdżają do Poznania z Niemiec.
Przedstawienie „Flip Flop” opowiada o relacjach ze sobą, innymi, przedmiotami i światem. Choreografki Nasheeka Nedsreal i Cíntia Rangel z teatru Theater o.N. na oczach najmłodszych widzek i widzów stwarzają świat, któremu trudno się oprzeć. Artystki, zamiast na słowa, stawiają na uniwersalny i bliski dzieciom język wyobraźni. „Flip Flop” to zabawa z ciałem, ale też z tym, co je otacza. Spektakl urzeka bez względu na wiek. W końcu, jak piszą twórcy, „co może być bardziej magicznego niż puszczenie wodzy fantazji?”.

Fot. Foto_Zé de Paiva & Kathleen Kunath
„Karlsson z dachu” Theater Gruene Sosse to pełna humoru i energii adaptacja książki Astrid Lindgren „Braciszek i Karlsson z dachu”, która ożywa na teatralnej scenie. W rolę dwóch głównych bohaterów – Lillebrora i Karlsona – wciela się jeden aktor, Arthur Romanowski. Postać Karlssona wchodzi w interakcje z widownią, która staje się częścią szalonej, pełnej fantazji przygody. Zawiera sojusz z młodą widownią i obiera kurs na kolizję ze wszystkimi autorytetami, jakie rządzą dzieciństwem: rodzicami, pedagożkami i pedagogami czy starszym rodzeństwem. Z biegiem przedstawienia jest coraz głośniej, coraz śmieszniej, coraz odważniej i coraz bardziej absurdalnie. Spektakl jest czystą zabawą. Przedstawieniem, w którym młodzi widzowie się zakochają. A może nie tylko w nim, ale i w teatrze w ogóle?

Fot. tgs-karlssonvomdach-katrinschander
„Schön Anders (Beautifully Different)” stworzony przez choreografkę Ceren Oran – to taneczny spektakl o każdym i każdej z nas. To błyskotliwa, zabawna i poruszająca opowieść o poszukiwaniu tożsamości, poczuciu przynależności i relacji z innością. Taniec opiera się na tym, jak nasze ciała zachowują się w sytuacjach społecznych – kiedy naśladujemy innych, kiedy inni naśladują nas. Przedstawia sytuacje, na przykład szkolne, w których chcieliśmy wtopić się w tłum i te, w których chcieliśmy się z niego wyróżnić. Wykonawcy i wykonawczynie – tancerki, tancerz oraz muzyk – odwołują się przy tym do własnych doświadczeń, zarówno dziecięcych, jak i dorosłych. Dzięki temu przedstawienie trafia do wrażliwości widzów w każdym wieku.

Fot. Schon Anders / De-Da Productions
W spektaklu „Ich kann’s nicht lassen (I cannot avoid)”, granica między widownią a sceną, zaciera się. Choreografka Janne Gregor z teatru Tanzkomplizen wraz z innymi twórcami zadają pytanie: do kogo należy scena? Każdy, kto zdecyduje się tańczyć albo obserwować, staje się częścią spektaklu. Dzięki temu krumpowa zabawa przeradza się w oryginalną choreografię. Krump to obecnie ogólnoświatowa kultura, wywodząca się z afroamerykańskich kręgów street dance’u Los Angeles z początku XXI wieku. Powstała jako forma sprzeciwu wobec dyskryminacji i nierówności społecznych. Wydarzenie jest kierowane wyłącznie do grup szkolnych.

Fot. René Löffler
Wydarzenia odbywają się z finansowym wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Dziękujemy za pomoc w kształtowaniu tegorocznego programu.