Relacja z uroczystego otwarcia 25. Biennale Sztuki dla Dziecka

26/05/2025


26/05/2025


sala koncertowa wypełniona widzami, na scenie przemawiają dyrektorka Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i programerka 25. Biennale Sztuki dla Dziecka
fot. Malwina Łubieńska

Po wielu miesiącach przygotowań i wytężonej pracy, wczoraj, w obecności zaproszonych artystek, artystów i gości, oficjalnie rozpoczęliśmy długo wyczekiwane 25. Biennale Sztuki dla Dziecka. W pierwszym dniu festiwalu odbyły się premiera spektaklu „U-rodziny”, otwarcia instalacji artystycznych oraz rodzinny koncert pomelody: LIVE!

Już o godzinie 10:00 w Scenie Wspólnej miał miejsce pierwszy premierowy pokaz spektaklu tanecznego „U-rodziny”, za którego choreografię odpowiada Hanna Bylka-Kanecka. Na scenie wystąpili Janusz Orlik i Anna Steller. Aktorka i aktor zabrali rodzinną publiczność w magiczną podróż do początków istnienia. Tego dnia odbyły się dwa pokazy spektaklu, a w przerwie między nimi był czas na kuluarowe rozmowy i przywitania z zaproszonymi gośćmi. 

dwoje akotrów na scenie w tanecznych pozach

fot. Maciej Zakrzewski

 

W foyer Sceny Wspólnej można było spotkać m.in. Joannę Żygowską – dyrektorkę Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, programerkę Biennale i Biennale Pro oraz Aleksandrę Rajską – programerkę Biennale i Biennale Pro i również producentkę wydarzeń. 

Aleksandra Rajska i Joanna Żygowska pozujące do zdjęcia

fot. Maciej Zakrzewski

 

Zgromadzoną w Scenie Wspólnej publiczność oraz zaproszonych gości powitała Izabella Nowacka – koordynatorka Sceny Wspólnej i producentka wydarzeń. 

Izabella Nowacka z mikrofonem przemawiająca do publiczności

fot. Maciej Zakrzewski

 

Po premierze spektaklu głos zabrały Aleksandra Rajska oraz artystka Kamila Wolszczak, które oficjalnie otworzyły instalację „Wędrujące palce, czyli dotyk jako przewodnik po przestrzeni”. Artystka, której dzieła przyjechały na 25. Biennale z Holandii, opowiedziała zgromadzonym widzkom i widzom o procesie powstawania instalacji oraz zachęciła do jej doświadczania w przestrzeni miejskiej. 

Artystka Kamila Wolszczak i Noa Haim rozmawiające z Aleksandrą Rajską

fot. Maciej Zakrzewski

 

Instalacja połączona ze spacerem obejmuje cztery rzeźby, które zostały ukryte w przestrzeni miasta, a do ich odkrycia i zbadania zapraszamy dzieci i towarzyszących im dorosłych. Początek instalacji i spaceru znajduje się w Scenie Wspólnej, a kolejne lokalizacje można odkrywać z papierową mapą lub aplikacją. 

dziecięce ręce dotykające rzeźby Kamili Wolszczak

fot. Maciej Zakrzewski

 

Po słowie wstępnym Kamili Wolszczak, o godzinie 14:00, ze Sceny Wspólnej wystartował spacer sensoryczny „Śladami wędrujących palców”. Uczestnicy wybrali się w kierunku drugiej festiwalowej lokalizacji, czyli CK Zamek. Po drodze odwiedzili m.in. klub festiwalowy w SARP Social Club na Starym Rynku, gdzie umiejscowiono jedną z rzeźb artystki.

rzeźba w kształcie stopy autorstwa Kamili Wolszczak

fot. Maciej Zakrzewski

 

Przed godziną 16:00, przed Salą Wielką w CK Zamek, zaczęła pojawiać się publiczność, która w ramach otwarcia 25. Biennale wybrała się na pierwszy w historii koncert pomelody: LIVE!. Frekwencja na tym dużym wydarzeniu muzycznym w ramach 25. Biennale dopisała. Sala Wielka wypełniła się po brzegi rodzinami z dziećmi oraz zaproszonymi gośćmi, którzy przyszli posłuchać ulubionych głosów pomelody i ich największych hitów.

zespół pomelody na scenie w trakcie koncertu

fot. Malwina Łubieńska

 

Jeszcze przed startem koncertu, Główny Patron Medialny – Radio 357 przeprowadzało wywiady z Anną Weber z pomelody, rzeczniczką prasową Katarzyną Domańską oraz uczestnikami wydarzenia. 

Koncert poprzedziły przemowy Joanny Żygowskiej oraz Aleksandry Rajskiej, które powitały zgromadzoną publiczność i zaprosiły do wspólnego przeżywania cudownych chwil i dobrej zabawy na tegorocznym festiwalu Biennale Sztuki dla Dziecka. 

Joanna Żygowska oraz Aleksandra Rajska

fot. Malwina Łubieńska

 

Podczas koncertu, na scenie wybrzmiały największe hity pomelody – „Koła autobusu”, “Pingwin”, “Stary Donald” i wiele innych. Na scenie można było posłuchać i oglądać Annę Weber, Karolinę Prochot-Kuczaik, Martę Rytter-Kaczor (śpiew), Mateusza Frankiewicza (syntezatory, gitara basowa), Ignacego Matuszewskiego (piano), Michała Pamułę (perkusja), Jacka Długosza (gitara), Wojtka Maciejowskiego (skrzypce), Kubę Walusia (akordeon) i Maćka Ormanieca (kontrabas). 

muzycy zespołu pomelody na scenie

fot. Malwina Łubieńska

 

Zgromadzona publiczność (zwłaszcza najmłodsi widzowie i widzki), nie tylko śpiewała wraz z muzykami, ale także tańczyła przed sceną. Każdy ruch ciała był dozwolony! Atmosfera w Sali Wielkiej była niezwykle radosna i sprzyjająca dobrej zabawie. 

dzieci bawiące się na koncercie pomelody

fot. Malwina Łubieńska

 

Koncert na polski język migowy przetłumaczyły dwie tłumaczki: Aleksandra Włodarczak i Sara Kasprzak.

sala koncertowa wypełniona widzami, na scenie przemawiają dyrektorka Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i programerka 25. Biennale Sztuki dla Dziecka

fot. Malwina Łubieńska

 

Na zakończenie niedzieli otwarcia 25. Biennale Sztuki dla Dziecka, przed godz. 18:00 w Holu Trawertynowym można było spotkać się z artystką Noą Haim, która wraz z programerką Aleksandrą Rajską, uroczyście otworzyła instalację „Szałasy”. Instalacja przyjechała na Biennale prosto z Holandii, a przestrzeń, w której można ją oglądać przez cale Biennale została przygotowana przez studio projektowe Supergirls Do Design.  

Noa Haim i Katarzyna Domańska

fot. Malwina Łubieńska

 

Instalacja „Szałasy” to zabawa z przestrzenią, ale też komunikat wizualny o potrzebie budowania własnej autonomii. W dniu otwarcia instalacji publiczność miała okazje spontanicznie budować własne konstrukcje z papierowych elementów, co okazało się idealnie odpowiadać na potrzeby obecnych na wydarzeniu dzieci i towarzyszących im dorosłych.

dziecko w instalacji Szałasy Noi Haim

fot. Malwina Łubieńska

 

Pierwszy dzień 25. Biennale Sztuki dla Dziecka rozpoczął się bardzo energicznie, w obecności licznej, zaangażowanej publiczności. Festiwal otworzyliśmy z rozmachem, łącząc premierowe wydarzenia artystyczne z możliwością wspólnego przeżywania sztuki w przestrzeni miasta, dając przedsmak tego, co przed nami w kolejnych dniach Biennale.