Relacja z czwartego dnia 25. Biennale Sztuki dla Dziecka


Biennalowa środa 28 maja 2025 roku należała do spektaklu Nowego Teatru oraz Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach „Człowiek jaki jest, każdy widzi” oraz do ostatnich spotkań w ramach Biennale Pro. Były też grupowe akcje twórcze, podczas których sale wypełniły się niemalże do ostatniego miejsca, a dziecięcej twórczości i kreatywności nie było końca.

fot. Malwina Łubieńska
Środowy poranek na Biennale rozpoczął się od pokazu „Karlssona z dachu” z brawurową rolą Arthura Romanowskiego, który ponownie wcielił się w rolę przebojowego Lillebrora i Karlssona, tym razem dla klas szkolnych. Publiczność bardzo szybko włączyła się w sceniczną zabawę i z pełnym zaangażowaniem uczestniczyła w spektaklu.

fot. Maciej Zakrzewski
Zarówno wtorkowy jak i środowy spektakl „Karlsson z dachu” zagrany był z audiodeskrypcją w wykonaniu Marcina Głowińskiego. Osoby, które potrzebowały audiodeskrypcji, mogły na miejscu wypożyczyć słuchawki.

fot. Maciej Zakrzewski
Nieco później, o godzinie 10:00 w CK Zamek rozpoczęły się akcje twórcze dla grup „Szałasowanie”, które poprowadziła Stefania Abbasova oraz „Tworząc miękki świat” z Kolektywem Splotka.

fot. Malwina Łubieńska
Środa była też ostatnią okazją do eksplorowania specjalnej ścieżki programowej Biennale Pro. Program dla branży był jednak tego dnia bogaty i różnorodny. Najpierw w Scenie Wspólnej miała miejsce rozmowa z Arthurem Romanowskim, który odegrał główną rolę w spektaklu „Karlsson z dachu”.
Rozmowa z udziałem dzieci obecnych na wcześniejszym spektaklu wraz z zaproszonymi gośćmi okazała się bardzo owocna. Obecni na sali dowiedzieli się, jak powstawał spektakl i jakie rozwiązania techniczne zastosowano przy jego produkcji. Były też pytania o działanie kamery na scenie oraz nawiązania do improwizacji i współpracy podczas spektaklu.

fot. Maciej Zakrzewski
O godzinie 13.30 w Collegium Maius UAM odbył się natomiast wykład Nikoli Schellmann, która na co dzień pracuje w Kinder – und Jugendtheaterzentrum in der Bundesrepublik Deutschland (Centrum Teatru dla Dzieci i Młodzieży w Republice Federalnej Niemiec), o niemieckim teatrze dla młodych, a o 16.00 w CK Zamek, w miękkiej i komfortowej przestrzeni Laboratorim, artist talk z Kolektywem Splotka.

fot. Maciej Zakrzewski
Najbardziej wyczekiwanym punktem dnia był spektakl „Człowiek jaki jest, każdy widzi”, który na Biennale przed południem mogły zobaczyć grupy szkolne, a po południu publiczność rodzinna. Sala Wielka w CK Zamek dwukrotnie wypełniła się po brzegi.

fot. Malwina Łubieńska
Przedstawienie w reżyserii Katarzyny Minkowskiej, na podstawie książki Marzeny Matuszak z ilustracjami Grażyny Rigall, opowiada o tym, jak my patrzymy na innych i jak inni patrzą na nas. O tym, że nie ma dobrych ani złych stworzeń. Jesteśmy tylko my i nasze wybory i to one czynią nas takimi, jakimi jesteśmy.
Spektakl zaczarował zarówno publiczność dziecięcą jak i obecnych na sali dorosłych. W dialogach można było niejednokrotnie odnaleźć nawiązania do sytuacji życia codziennego, które dotyczą każdej i każdego z nas.

fot. Malwina Łubieńska
Aktorzy i aktorki poruszali niełatwe tematy, ale ukazywali je w przystępny sposób. Poruszając się między schematami i stereotypami, niejednokrotnie je przełamywali, pokazując, jak łatwo przyklejamy innym etykiety i jak wiele możemy zyskać, kiedy pozwolimy sobie zobaczyć więcej. Wszystko to opowiedziane w zrozumiały i poruszający sposób.

fot. Malwina Łubieńska
Wieczór zakończył się rozmowami stolikowymi z zespołem 25. Biennale Sztuki dla Dziecka, w klubie festiwalowym w SARP Social Club na Starym Rynku. Swobodna atmosfera, która połączyła zespół Biennale z festiwalowymi gośćmi, sprzyjała wymianie refleksji, dzieleniu się inspiracjami i budowaniu relacji, zarówno na gruncie zawodowym, jak i bardziej osobistym.